Cesarz Wilhelm II w Jastrzębiu |
Historia linii kolejowej z Źor do Wodzisławia Śląskiego przez Jastrzębie Zdrój liczy sobie juź ponad 90 lat. Chociaź linia ta została zawieszona juź kilka lat temu, a wszystko wskazuje na to, źe nigdy ruch kolejowy na tym odcinku nie zostanie wznowiony, warto przyjrzeć się okolicznościom jej powstania.
Wszystko zaczęło siÄ™ w 1911 roku, kiedy to 30. czerwca nastÄ…piÅ‚o otwarcie dworca kolejowego w JastrzÄ™biu Zdroju (wówczas miejscowość nazywaÅ‚a siÄ™ Bad Königsdorff-Jastrzemb). W uroczystoÅ›ci oddania do uźytku nowowybudowanej linii kolejowej i dworca wziÄ…Å‚ udziaÅ‚ sam cesarz Wilhelm II. W JastrzÄ™biu pojawili siÄ™ takźe urzÄ™dnicy kolejowi, urzÄ™dnicy magistratu w Rybniku i okolicznych gmin oraz dzieci szkolne, którym w tym dniu urzÄ…dzono bezpÅ‚atnÄ… przejaźdźkÄ™ kolejÄ… do stacji w Bziu. BudowÄ™ połączenia kolejowego z Źor do WodzisÅ‚awia realizowano w trzech etapach: najpierw, w sierpniu 1910 roku, otwarto odcinek z Źor do PawÅ‚owic, rok póżniej przedÅ‚uźono go do JastrzÄ™bia Zdroju, a w 1912 roku wybudowany zostaÅ‚ ostatni odcinek linii łączÄ…cy JastrzÄ™bie z WodzisÅ‚awiem przez MoszczenicÄ™, Godów i TurzÄ™. O budowie linii kolei źelaznej nie decydowaÅ‚y wzglÄ™dy natury ekonomicznej, jak to najczęściej miaÅ‚o miejsce na poczÄ…tku ubiegÅ‚ego stulecia, lecz kwestie natury politycznej. W okolicy nie istniaÅ‚y bowiem źadne wiÄ™ksze zakÅ‚ady przemysÅ‚owe, które mogÅ‚yby wykorzystywać kolej do transportu swoich towarów (pierwsze kopalnie powstaÅ‚y tu dopiero pół wieku póżniej), a uzdrowisko w JastrzÄ™biu czasy najwiÄ™kszej Å›wietnoÅ›ci miaÅ‚o dopiero przed sobÄ…. Tereny ówczesnych powiatów rybnickiego i pszczyÅ„skiego zamieszkaÅ‚e byÅ‚y w znacznej wiÄ™kszoÅ›ci przez ludność polskÄ…, a pruskie wÅ‚adze posÅ‚uźyÅ‚y siÄ™ kolejÄ… jako Å›rodkiem do szerzenia niemczyzny na tym obszarze. 1 pażdziernika 1928 roku otwarto odcinek kolei, który połączyÅ‚ JastrzÄ™bie Zdrój ze Strumieniem i Chybiem (przez PawÅ‚owice), a pod koniec lat 30. oddano liniÄ™ do Zebrzydowic przez MoszczenicÄ™ i RuptawÄ™. Kolejowe połączenie JastrzÄ™bia Zdroju z Katowicami przyczyniÅ‚o siÄ™ do wzrostu liczby kuracjuszy odwiedzajÄ…cych uzdrowisko. W póżniejszych latach jastrzÄ™bski kurort uzyskaÅ‚ połączenia kolejowe z Krakowem, WarszawÄ…, ÅodziÄ…, Poznaniem, Bielskiem, Zwardoniem, Wisłą, Cieszynem oraz Wiedniem i PragÄ…. TrasÄ™ do Warszawy ówczesne pociÄ…gi pokonywaÅ‚y w zaledwie 6 godzin i 45 minut. W latach 90. transport kolejowy przegraÅ‚ walkÄ™ o pasaźera z transportem koÅ‚owym i ... szkodami górniczymi. Prowadzenie wydobycia pod obszarem miasta, w tym takźe pod terenami na których przebiegajÄ… linie kolejowe, powodowaÅ‚y konieczność przeprowadzania ciÄ…gÅ‚ych napraw torowiska, co przy spadajÄ…cej liczbie pasaźerów doprowadziÅ‚o do zawieszenia połączeÅ„ kolejowych. Z czasów dawnej Å›wietnoÅ›ci pozostaÅ‚y juź tylko resztki torów i sÅ‚upów trakcyjnych, wieźa ciÅ›nieÅ„ w Zdroju oraz budynki jastrzÄ™bskich dworców kolejowych: JastrzÄ™bie Zdrój Bzie, JastrzÄ™bie Zdrój Górne, JastrzÄ™bie Zdrój, JastrzÄ™bie Zdrój Moszczenica i JastrzÄ™bie Zdrój Ruptawa. Jednak dziÅ› budynki te sÅ‚uźą juź zupeÅ‚nie innym celom - zostaÅ‚y zamienione na warsztaty, sklepy i biura, co uratowaÅ‚o je przed caÅ‚kowitÄ… dewastacjÄ…. Tomasz Sikora - Towarzystwo MiÅ‚oÅ›ników Ziemi JastrzÄ™bskiej
|